مرحله هرس ریشه و ساقه برای جابه جایی
نوشته شده توسط : ایران نهال

هرس ریشه

جهت بالابردن درصد موفقیت انتقال در درختانی که سیستم ریشه ای ضعیف و رشته ای دارند باید عملیات هرس ریشه ها انجام گردد .

لذا سه سال قبل از عملیات جابه جایی در اطراف تنه درخت باید شیارهایی با عمق مناسب ایجاد کرده تا ریشه ها تحریک به رشد و انبوه سازی و فشرده شدن در اطراف تنه درخت گردند .

در این مرحله همچنین بهتراست از سه روز قبل از جابه جایی به منظور افزایش جذب آب ریشه ها به وسیله محلول آلجیناتها آبیاری گردند ؛ لازم به ذکر است عمل آبیاری با آلجینات بسیار متداول نمی باشد .

هرس شاخه ها

قبل از عملیات جابه جایی درختان باید تعدادی از شاخه ها به منظور افزایش تعادل بین قمت هایی و ریشه درختان قطع و حذف گردند .

لذا متداول است که به منظور حفظ شکل ظاهری درخت ها بهتر است چند شاخه اصلی را حذف نمایید .

بستن شاخه ها

 در مورد درختان و درختچه هایی که دارای شاخه های نزدیک به زمین هستند توصیه می گردد قبل از آغاز عملیات گودال برداری شاخه های آنها با طناب بسته شود ؛ این روش مانع از زخمی شدن و شکسته شدن شاخه ها می گردد . لذا جهت کاهش ریسک آسیب به شاخه ها بهتر از نوارهای کنفی یا طناب های پنبه ای استفاده شود .

در هنگام بستن شاخه های اصلی باید دقت شود که نقطه اتصال شاخه ها به تنه درخت دچار ترک خوردگی نشود و در کل پایان عملیات طناب پیچی شاخه ها به بعد از خارج نمودن درخت از گودال موگول می گردد .

علامت گذاری بر روی درخت

قبل از عملیات گودال برداری از اطراف درختان باید جهت شمال را بر روی تنه درخت علامت گذاری نمود تا هنگام کاشت درخت در محل جدید دقیقا در همان جهت کاشته شود تا درخت در محل جدید دچار عارضه آفتاب شوختگی پوست های تنه درخت نگردد و یا عوارض این عارضه را کاهش دهیم .





:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: